Bildkritik #1

Fotograferingen
Här har vi ett fotografi som jag tog för någon dag sedan. Elin ville ha en ny profilbild och vi hade gått till ett ställe där hon ville bli fotograferad med hästen. Mistral som inte alls var så samarbetsvillig. han tyckte hellre att gräset runt omkring var mer intressant än vår fotografering, vilket är förståeligt.
 
Bilden
På avstånd så kan man tycka att det inte alls är något fel på bilden. Men när man zommar in så ser man att skärpan är helt off.  Mwn kan se det som en form av soft fokus effekt. Det må vara en ögonblicksbild men väger det upp, speciellt utan en klar skärpa? Det går ju inte att förneka att bilden är rolig.
 
Photoshop elements 13
Redigeringen är inte alls så märkvärdig. Ändrade på det vanliga som kontrast, hög- och lågdagar samt konverterade bilden till svartvit. Allt det gjorde jag i camera raw. Väl inne i elements så var det bara en mindre retusch.

Vad borde jag gjort om?
För det första en snabbare slutartid, den blev allt för kort. Det kan man se på rörelseoskärpan i träden och att bilden blev runt två steg överexponerad samt så fotograferade jag inte med autofokus.
 
Elin_mistral
bilden är tagen med min 70d, pentax 35mm f1.8. klicka på bilden för att se inställningarna!
 
sammanfattning
I slutändan är jag väldigt nöjd med bilden, den är charmig. Fick både mig, Elin och hennes Mamma att skratta. Sen går det inte att undgå att Elins leende är ett gudagåva. Får vilket hjärta som helst att smällta. Mistrals leende.. tja han har åtminstone fina tänder!
 

 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: